NAJWAŻNIEJSZE ZASADY ZACHOWANIA ZDROWIA

Słodycze, bogate w cukier i, jeśli chodzi o ciastka, często w tłuszcz, są wysokokaloryczne. Aby cukier i tłuszcz zostały w organizmie spalone, muszą być poddane intensywnej przemianie materii. Sprzyja temu ruch, ciężka praca, znaczny wysiłek fizyczny. Młodzież, która uprawia sport i jeszcze rośnie, ludzie ciężko pracujący, jak żniwiarze, górnicy, hutnicy, łatwo spalają tłuszcz i cukier w organizmie, dzięki czemu ciężar ich nie zwiększa się od tego rodzaju produktów Urzędnicy, którzy prowadzą siedzący tryb życia, czy nieruchliwi starsi ludzie stają się natomiast otyli i wskutek tego nieestetyczni.

Z pewnością nieopanowanie apetytu, łakomstwo i obżarstwo nie jest oznaką dobrego wychowania i źle świadczy o kulturze. Przypomnijmy najważniejsze zasady zachowania zdrowia. Można je zsumować w czterech punktach. Oto one:

– racjonalne odżywianie

– ruch, gimnastyka i dotlenianie organizmu na świeżym powietrzu

– dbałość o skórę („organ zaniedbany”) – higiena i czystość

– pogodne usposobienie, czyli dbałość o nerwy.

Wszystkie te drogi do pełnego zdrowia czy warunki jego osiągnięcia są równie ważne i – przyznajmy szczerze – w zakresie każdej z nich popełniamy wiele błędów’. Odżywiamy się nieracjonalnie i nieprawidłowo. Jadamy na ogół zbyt wiele, a szczególnie za dużo słodyczy (ciast i ciastek, cukru), poza tym tłuszczów (boczek, słonina, tłusta wieprzowina), ziemniaków, potraw mącznych i pieczywa, a za mało nabiału, ryb, warzyw i owoców. Jadamy nieregularnie i pijamy zbyt wiele używek: mocnej czarnej kawy, herbaty, alkoholu…

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>